פיצה זה לא ירק - צמחונות בפעוטות וילדים

יפה אלבאום שיף .M.Sc, דיאטנית קלינית, מומחית בתזונת תינוקות וילדים ויועצת מדעית לשופרסל בייבי

לפני מספר חודשים החליט איתי שהוא מפסיק לאכול בשר. הוא לא איזה חובב גרנולה מושבע. הוא בקושי יודע לקרוא ולכתוב. איתי הוא ילד בכתה א'. התפריט שלו כולל בדרך כלל פסטה, פיצה, מעדכנים ופיתה עם חומוס.

 

" אני לא אוהב בשר, ואני לא רוצה שיהרגו חיות" אלה עיקר טיעוניו לגבי החלטתו. בגיל הזה ילדים מתחילים לשים לב לקשר בין ההמבורגר לפרה, ואז יש עליה באחוז הילדים שמחליטים להיות צמחונים.

 

הגדרת הצמחונות מורכבת משלוש קבוצות:

Lactoovo vegetarians- ילדים האוכלים חלב וביצים, אך לא אוכלים מוצרי בשר בקר, עוף ודגים.

Lacto vegetarians-  ילדים האוכלים  מוצרי חלב, אך לא אוכלים ביצים בשר בקר, בשר עוף ודגים.

Vegetarians-   ילדים אשר אינם אוכלים שום מזון מהחי כולל מוצרי חלב, ביצים, בשר בקר,עוף ודגם.

 

הילדים השייכים לשתי הקבוצות האחרונות נמצאים בסיכון למחסור תזונתי גדול יותר. מרכיבי המזון שנמצאים במזונות מהחי וחשובים לגדילה הם חלבונים, ויטמין B12, ויטמין D, ברזל, אבץ וסידן.

 

לכן כאשר מתקבלת החלטה שקולה לגדל ילד כצמחוני או טבעוני, וההורים לדאוג שהתפריט יועשר ויוחלף במזונות מהצומח שיספקו את מרכיבי התזונה הנ"ל. ישנם מחקרים שמצביעים על כך שילדים צמחונים שאינם אוכלים תחליפים מתאימים לחלבונים מהחי עלולים לסבול מפגיעה בגדילה. יחד עם זה יש מחקרים המראים שתזונה צמחונית מאוזנת יכולה לתרום להפחתת גורמי הסיכון למחלות לב.

 

חלבון הוא המרכיב המשמעותי ביותר הנתרם ממזונות מהחי. במידה והילד אוכל כל יום ביצה ומוצרי חלב נפתרת בעיית המחסור האפשרי של חלבון. אבל בקבוצת הילדים שאינם אוכלים ביצים ומוצרי חלב עלול להתפתח מחסור בחלבון שיכול לגרום לפגיעה בגדילה.

 

מקורות נוספים לחלבונים מהצומח הם קטניות כמו עדשים, אפונה יבשה, שעועית יבשה מסוגים שונים, גרגרי חומוס, מוצרי סויה.

 

דגנים כמו תירס, אורז, חיטה מלאה, שיבולת שועל, קינואה.

 

 כדי להשלים את החלבון החסר יש לאכול שילוב של קטניות ודגנים מידי יום.

 

ויטמין B12 אנחנו מקבלים במזון רק מהחי. פעוטות וילדים  צמחונים נמצאים בסיכון למחסור ב-B12 .B12 הוא ויטמין העוזר לבנות את תאי הדם האדומים.  מחסור בו יגרום לאנמיה. ניתן לקבלו גם ממזונות מתוספים ב-B12.

 

ברזל- הרבה מהמזונות מהצומח מכילים ברזל, אך בצורה שבה הברזל מופיע במזונות מהצומח קשה לגוף לספוג אותו. במאכלים מהחי כמו בשר הודו ובקר הברזל זמין יותר ונספג טוב יותר. יחד עם זה בירקות ופירות יש הרבה ויטמין C שעוזר לספיגת הברזל. לכן חשוב לאכול קטניות, פרות יבשים, כמו משמשים וצימוקים, ושומשום המכילים ברזל יחד עם פרות וירקות.

 

לסכום אם החלטתם בתא המשפחתי שלכם להיות צמחונים או טבעונים, עדיף שפעוטות וילדים יאכלו  ביצים ומוצרי חלב מידי יום. כנראה שתצטרכו לטרוח קצת יותר ולגוון את התפריט של ילדכם כדי שיקבל את כל אבות המזון הדרושים.

 

 

טיפים לגידול ילד צמחוני:

  • קיימים עוד מזונות חוץ מפיצה ופסטה. גוונו את תפריטכם בדגנים מלאים, פרות, שקדים ואגוזים, קטניות, ירקות, ביצים ומוצרי סויה.
  • כדי לקבל את הכמות המומלצת של סידן, אבץ וברזל, הקפידו לאכול דגני בוקר מועשרים, פירות יבשים ומאכלי סויה- 3 פעמים בשבוע.
  • כדאי להתייעץ בדיאטנית קלינית בתכנון התפריט וקבוצות המזון שחשוב שיהיו בו.
  • במידה ויש חשש למחסור בויטמינים ומינרלים כדאי לשקול תוספת מולטיויטמין בהתייעצות עם רופא או דיאטנית קלינית.