אל תחכו - כשאתם אוכלים בריא, התינוק מחקה אתכם

יפה אלבאום שיף M.Sc, דיאטנית קלינית ויועצת מדעית לשופרסל בייבי

בשנים האחרונות נעשים מחקרים הבודקים איך תזונת ההורים משפיעה על בחירת המזונות אותם אוכלים פעוטות וילדים. השפעת בחירות ההורים מתחילה כבר משלב הוספת המזונות הנוספים לתפריט התינוק בגיל 6 חודשים.

 

ההשערה של החוקרים בתחום היא שבחירת המזונות תשפיע  בטווח הקצר ובטווח הארוך על הסיכון להתפתחות השמנה בילדים. ההשפעה המשמעותית ביותר הינה על הארוחות הנאכלות בבית, והגיל המשמעותי להשפעה זו הוא עד גיל 6. לאחר גיל זה ההשפעה על עיצוב הבחירות במזון של הילדים הולכת ויורדת.

 

כמו למבוגרים, גם לתינוקות ופעוטות יש העדפה בדרך כלל לטעם המתוק ודחיה יחסית מהטעם המריר. התקופה הטובה ביותר להכיר לתינוק טעמים חדשים היא בשנה הראשונה לחיים.

 

תפקיד ההורים בא לידי ביטוי בבחירת המזונות המתאימים לתינוק או הפעוט ויחד עם זה לשמש כמודל ללימוד הרגלי אכילה נכונים. תינוקות ופעוטות יאמצו את מגוון המזונות שהוריהם אוכלים וגם את הרגלי האכילה שלהם. בימינו שרב ההורים עובדים ואוכלים לפחות 2 ארוחות מחוץ לבית, נשארת ארוחה אחת ביום בדרך כלל שבה התינוקות ילמדו על אכילה נכונה מהוריהם.

 

תינוקות ופעוטות שיראו את הוריהם אוכלים מגוון מזונות מכל מיני סוגים צבעים וטעמים, יהיו מוכנים גם הם לנסות מזונות חדשים בטעמים שונים ויגדילו את מגוון המזונות שהם אוכלים. ככל שמגוון המזונות של הפעוט יגדל הוא יקבל יותר אבות מזון חשובים לגדילה והתפתחות.

 

סקר שנעשה בקרב 550 משפחות הראה שהורים שאוכלים פירות וירקות כחלק ממגוון המזונות היומי שלהם, הם המשפיעים המשמעותיים ביותר על כך שילדיהם יאכלו גם הם מגוון של פירות וירקות. הדוגמה באה לידי ביטוי בצפייה של הילדים בהוריהם נהנים ממגוון מזונות, בעיקר ירקות ופירות ועל ידי כך מוכנים לנסות יותר מזונות חדשים ומגוונים. תפקיד נוסף של ההורים הוא לדאוג שמזון מגוון יהיה זמין בבית ויוגש לפחות פעם ביום בארוחה משותפת בה ההורה משמש כמודל לאכילה נכונה.

 

בכדי שתינוק יקבל טעם חדש ולא ידחה אותו נדרשות חזרות של אותו מזון חדש מספר פעמים, דחייה בפעם הראשונה לא אומרת שהוא לא יקבל את המזון החדש בהמשך.

 

הנה מספר כללים שכדאי להתמיד בהם בכדי להשפיע לחיוב על תזונת התינוק והפעוט:

  1. היו דוגמה טובה לילדיכם והקפידו על מגוון מזונות, בעיקר ירקות ופירות מידי יום.
  2. מרגע חשיפת התינוק למזונות נוספים גוונו את סוגי המזון והטעמים על בסיס שבועי.
  3. המשיכו להציע מזונות חדשים 5-10 פעמים לפני שתחליטו שילדכם לא אוהב אותם.
  4. תנו לילדכם להחליט מתי הוא רוצה לאכול ומתי הוא שבע. אל תשכנעו אותו לגמור את כל המנה, גם אם אכל כמות קטנה, סמכו עליו שהוא ישלים את החסר בארוחות הבאות
  5. אל תלמדו אותם שיש מזונות שאסור לאכול. אם אתם לא רוצים שיאכלו מזונות מסוימים פחות בריאים, אל תכניסו אותם הביתה.
  6. דאגו שהמזונות הבריאים יותר יהיו זמינים כמו פירות וירקות חתוכים ומוכנים לאכילה במקרר.

 

יעניין אתכם גם: מתכונים לתינוקותתזונת תינוקותתרכובות מזון לתינוקותדייסה לתינוקות, אוכל לתינוקות