אוכל זה כן משחק!

כתבת מערכת

התינוק שלכם כבר יושב אתכם ליד שולחן האוכל. הוא סיים בהצלחה את שלב הטעימות והגיע למרוסקים - בטטה, ברוקולי ועגבנייה -  יש לו על הצלחת שלל צבעים ומרקמים. בסוף הארוחה אתם שולפים מצלמה כדי לתעד עוד מחזה בלתי נשכח  - התינוק שלכם וכל דבר בסביבתו מכוסים מחיות של כתום, ירוק ואדום בשלל מרקמים. והעולל? מבסוט ומאושר. וישר לאמבטיה.

משעשע או מרגיז (ובמיוחד אם מרגיז) כדאי שתדעו:

  • זה שלב התפתחותי טבעי - הוא עושה מעבר חשוב בין תלות במבוגר שמאכיל אותו, לבין אכילה עצמאית. המשחק באוכל הוא חלק בלתי ניפרד מהשלב הזה וכלי למידה חשוב.
  • זה עוד לא בדיקת גבולות. כרגע עוד אין לו יכולת מוטורית לדייק כשהוא אוכל בעצמו, כך שכללי אכילה בוגרים עוד לא רלוונטיים עבורו.
  • זה חשוב להתפתחות שלו - תינוקות שמקבלים יד חופשית לשחק עם האוכל מתפתחים טוב יותר, מוחית וקוגניטיבית. מחקרים מראים כי הורים שאפשרו לילדים שלהם חוויה חושית - משחק באוכל, ארגז חול, צבעי גואש, ולא שמרו על סביבה סטרילית, איפשרו להם התפתחות טובה יותר.
  • ככה הוא מגלה את העולם ואת האוכל - הוא מפרק, לש ומועך, זורק ומורח את האוכל ותוך כדי הוא חש, טועם ומריח. ככה הוא עושה היכרות עם דברים חדשים בעולמו ובמיוחד עם אוכל לתינוקות.
  • התגובה שלכם חשובה - התינוק לומד מכם על העולם. אתם לא רוצים שהוא יקשר אוכל והתנהלות שהיא טבעית לו, עם תגובות שליליות. שחררו. זה לא יימשך לנצח. אם אתם רוצים תינוק שמח, שיהפוך לילד עם גישה חיובית לאוכל ולחיים, תנו לו להיענות לגירויים וקבלו את המריחות והבלגן בהבנה והומור.
  • חובבי סדר וניקיון יכולים למזער נזקים - למדו אותו שאוכלים רק במקום אחד בבית, במטבח או בפינת האוכל. תוכלו להושיב אותו על משטח פלסטיק שאפשר לשטוף בקלות.

מתי אפשר להתחיל ללמד אותו נימוסי שולחן?

בשלב בו המוטוריקה שלו מאפשרת דיוק באכילה עצמית שזה בסביבות גיל שנתיים. בשלב הזה אפשר להראות לו איך משתמשים בכפית ומזלג ולעודד אותו לאכילה נקייה ומסודרת יותר, אבל בסבלנות (שלכם..). תנו לו פידבק חיובי כשהוא מצליח. אם הוא שבע הוא יתחיל לשחק באוכל כדי להעסיק עצמו - בשלב זה אפשר לפנות לו את הצלחת ולתת לו צבעים או משחק כדי שיעשה את ההבחנה בין אוכל למשחק.