תזונת הפעוט לאחר גיל שנה

יפה אלבאום שיף .M.Sc, דיאטנית קלינית, מומחית בתזונת תינוקות וילדים ויועצת מדעית לשופרסל בייבי

"למה כל הילדים אוכלים אוכל מוצק ורק הבן שלי אוכל עדיין הכל מרוסק?"

"הבן שלי מסרב לאכול בשר."

"איך אני יודע שהוא אוכל מספיק? איך אני יודע שהיא לא אוכלת יותר מידי?"

"האם מה שאני נותנת לה לאכול זה מספיק או יש עוד מזונות שחשוב לתת?"

"לא חסר לה המתוק? כולם צריכים קצת מתוק."

בטח שמתם לב שלאחר גיל שנה יש לעיתים ירידה בתיאבון של הפעוט. פתאום הוא הופך להיות בררן באוכל. טועם מעט מכל ארוחה ולאחר מספר ביסים מסרב להמשיך לאכול. נראה שהוא צריך לאכול יותר כי הוא יותר פעיל, התחיל ללכת מתרוצץ יותר. קיימת סיבה טובה להפחתה בכמות האכילה. קצב הגדילה מגיל שנה מואט, והפעוט לא צריך הרבה אוכל כדי לענות על קצב הגדילה.

כמה קלוריות עבור תזונת תינוקות בריאה?

בגיל שנה הפעוט צריך כ-1000 קק"ל ליום. אם ניסיתם פעם לאכול 1000 קק"ל ליום ודאי שמתם לב שאין כאן הרבה אוכל. לילדכם זה מספיק, אם מחלקים את כמות המזון שצריך ל- 3 ארוחות עיקריות ושתי ארוחות ביניים. אך לא צריך להיבהל אם יום אחד לא דומה ליום השני. אם היום הוא כמעט לא אכל, הוא ישלים את זה ביום אחר. לפעוטות בגיל הזה יש סדר יום באכילה מאוד לא מאוזן. הם יכולים לאכול ארוחה יפה בבוקר ולא לאכול כלום במשך שאר היום. או שהם יכולים לאכול סוג מסוים של מזון כמו למשל קציצה במשך 3 ימים רצוף ולאחר מכן לסרב, ולא לאכול אפילו ביס קטן.

פעוטות מגיל שנה זקוקים לאותם מזונות שגם מבוגרים זקוקים להם

  1. קבוצת הבשר, הדגים, העוף והביצים.
  2. קבוצת החלב ומוצריו.
  3. פירות וירקות.
  4. הדגנים, תפוחי אדמה, אורז, לחם ופסטה.
    בתכנון הארוחות, צריך לזכור שכולסטרול ושומן חשובים לגדילה ואסור להימנע מהם בתקופה זו. לכן אל תתנו לילדכם מוצרי חלב דלי שומן. תזונה מאוזנת תאפשר לילדך גדילה מיטבית ובריאה.

לאפשר כמה שיותר ארוחות משפחתיות 

  1. הגשת מגוון מזונות וחטיפים בריאים.
  2. על ההורים לשמש מודל לאכילה בריאה.
  3. להימנע ממאבקים לגבי האוכל.
  4. לערב את הילד בתהליך הכנת הארוחה.

ארוחות משפחתיות הן זמן איכות נעים להורים ולילדים. ילדים שאוכלים יותר ארוחות משפחתיות נמצאו שאוכלים גם יותר פירות וירקות, ואוכלים פחות חטיפים לא בריאים. ארוחות משפחתיות מאפשרות, לכם ההורים, להכיר לילד מגוון של מזונות ולהכיר איזה מזונות הילד מעדיף, או לא אוהב, וכך לשמור על תזונת תינוקות מגוונת ובריאה. 

ילדים, בעיקר הצעירים, יאכלו את המזון שזמין בבית. לכן יש להעדיף לקנות מזונות בריאים ולהימנע מקניית חטיפים עתירי שומן.

כדאי שיהיו בבית פרות וירקות באופן קבוע. לעודד את הילד לאכול 5 פירות וירקות ליום. העידוד יעשה על ידי כך שהפרות יהיו זמינים ומוכנים לאכילה, כמו למשל קערת פירות על השולחן. או ירקות חתוכים בכל ארוחה. חטיפים בריאים אחרים יכולים להיות יוגורט, או קרקרים מדגנים מלאים, או מוצרי חלב.

כדאי להימנע מהגשת מזונות מטוגנים, ולהעדיף מזונות מבושלים, עשויים בגריל או מאודים.

אין צורך להימנע מהכנסת חטיפים וממתקים בכלל הביתה, אלא יש להקפיד שיאכלו מידי פעם כדי שהילד לא יחוש מקופח.

להימנע משתיית משקאות מוגזים ומיצי פירות, להעדיף שתיית מים.

מגיל שנה, ילדכם צריך להשתתף בארוחות המשפחתיות ליד השולחן. לפחות שלוש ארוחות ביום. בגיל זה הוא עדיין יקבל חלק מאבות המזון הדרושים לו לגדילה מתרכובות מזון לתינוקות או עדיין מהנקה. הארוחות המשותפות יאפשרו לו להכיר מזונות חדשים ולשמור על תזונת תינוקות בריאה. מגיל שנה, התינוק יאכל 3 ארוחות עיקריות ליום ושתי ארוחות ביניים. יש לנצל את הארוחות האלה כדי לספק לו מזונות בעלי ערך תזונתי טוב . להימנע עד כמה שאפשר להציע לו מזונות עשירי סוכר ועשירי מלח כמו חטיפים מלוחים ועשירי שומן. יש לזכור מצד אחד להציע מזון בריא, אבל לא להכריח אותו לאכול מה שאתם רוצים שיאכל.

התינוק מגיל שנה מפתח מאוד את חוש הטעם שלו. ישנם מזונות שיתקבלו מיד וישנם כאלה שהוא ירק. אל תתייאשו. מזונות שלא מתקבלים, כדאי לעשות הפסקה של מספר שבועות ולנסות אותם שוב.