אוכל לתינוקות - תזונה למוח

הדרך האמינה ביותר להשיג מוח בריא, היא לבחור את ההורים שלכם בתבונה. אחרי הכל, מה שהם מזינים אתכם כתינוקות - ואפילו מה שאימא שלכם אוכלת לפני ובזמן שאתם נמצאים ברחם - עלול להשפיע על המוח שלכם יותר ממה שאתם מאכילים את עצמיכם ברגע שאתם מסוגלים לעשות זאת. אז כן, תזונת תינוקות ב- 1000 הימים הראשונים היא חשובה ביותר וצריך להקפיד היטב, או שקיים סיכוי לאבד את הפלטפורמה החשובה הזאת שעליה ניתן לבנות קוגניציה, מיומנויות חברתיות וידע. זוהי התקופה בה מתרחשת עיקר הגדילה של המיאלין או של ציפוי השומן של תאי העצב שעוזר לנו לחשוב מהר, בה נוצרים נוירוטרנסמיטורים המעורבים בשליטה עצמית ורגש, ותקופה קריטית עבור ההיפוקמפוס של המוח, מבנה חשוב עבור מערכת הלמידה והזיכרון של המוח. כפי שהבנתם, אוכל לתינוקות הוא לא עניין של מה בכך, ובטח לא של מזל - הנה הדרכים הטובות ביותר לתדלק את המוח של תינוקכם, לקבלת התוצאות הטובות ביותר:

הניקו, אם אפשר

אמנם גם חלב אם והפורמולה מתוכננים (בגוף האם או במעבדה) לתת למוח התינוק את מה שהוא צריך, חלב אם הוא הדבר הכי טוב שהתינוק יכול לקבל. וזה נכון גם אם תזונת האם גרועה - הגוף עומד ליצור ולקחת כמיטב יכולתו ממה שהוא יצר כדי ליצור חלב אם בריא. והמוח מרוויח. במחקר שנערך בנושא הדמיה מוחית, הוכח כי תינוקות שהונקו במשך שלושה חודשים לפחות היו בעלי התפתחות מוחית טובה יותר בגיל שנתיים, מאשר אלו שקיבלו פורמולה או שילוב של השניים. מחקר מוקדם נוסף בדנמרק מצא כי ככל שהניקו את התינוקות זמן ארוך יותר, כך ה- IQ שלהם היה גבוה יותר.

הכירו את החומרים המזינים

ברגע שאתם עוברים לתת אוכל לתינוקות מוצק, לקראת גיל 6 חודשים, הלחץ גובר. אין יותר חלב אם או פורמולה שיכסו על הבסיס התזונתי של הקטנטנים. במקום זאת, בחירות המזון שלכם כהורים הן קריטיות. חלק מהחומרים המזינים החשובים ביותר למוח של תינוק בשלב זה הם ברזל, אבץ, נחושת, יוד, כולין, חומצה פולית וויטמינים: A, B12 וכו'. דרישות הברזל מרקיעות שחקים, בין השאר משום שגוף התינוק ונפח הדם שלו גדלים במהירות, ולכן תזונת תינוקות מומלצת תהיה מורכבת מבשר טהור ודגנים עשירים בברזל. אם הדיאטה תהיה חסרת ברזל, הגוף ישתמש בכל הברזל שהוא מקבל לדם, והמוח פשוט לא יקבל אותו, מה שיכול להוביל לבעיות קוגניטיביות והתנהגותיות בשלב מאוחר יותר בחיים. 

אל תשכחו את השומן והחלבונים

הורים בעלי מודעות בריאותית הם נהדרים. אבל אם אתם לא כאלו, תזכרו לא לבנות תזונת תינוקות טבעונית או לרכוש רק מוצרים דלי שומן. אנחנו מדינה כזו שמתמקדת באכילה בריאה שלפעמים אנחנו נותנים לתינוקות שלנו פירות וירקות, ואנחנו שוכחים שהם זקוקים לשומן. אל תשכחו זאת. כמעט מחצית מהקלוריות היומית שלהם אמורה להגיע משומן. מזונות כמו אבוקדו, שמן זית, גבינה, חלב מלא שומן, יוגורט מלא שומן, וחמאת אגוזים ועוד הם נהדרים. גם דגים וביצים הן דרכים נהדרות להגביר את צריכת ה- DHA - חומצת שומן אומגה -3, החשובה עבור הרשתית והתפתחות תאי המוח. תינוקות זקוקים גם לחלבונים - אותם נמצא למצוא בחלב אם, בשר טחון, ביצים ודגים. 

הרחיבו את התפריט

אוכל לתינוקות לא חייב להיות משעמם ולחזור על עצמו. אמנם פעם היה נהוג שההורים נתנו לתינוקות שלהם מזון מוצק יחיד, כמו שעועית ירוקה, במשך כמה ימים עד שעברו למשל, לגזר. אבל בקצב הזה, הפה הקטן שלהם ינסה לטעום רק כ -30 מזונות בשנה הראשונה של החיים, מה שעלול לפגוע בבריאותם העתידית. מחקרים מראים שככל שאנו חושפים להם טעמים ומזונות שונים בשלב מוקדם יותר,כך סביר יותר שהם יהיו יאכלו מזונות בריאים ומגוונים יותר בעתיד. זה מקבע את המוח שלהם לחיים שלמים של דלק בריא. אז כן, ניתן וכדאי להרחיב את התזונה- משעועית ירוקה ועד דייסת קורנפלור לתינוק, רק וודאו שכל יום שונה מקודמו. 

שחקו עם האוכל שלהם

לא רק מה שהתינוקות אוכלים מעצב את המוח שלהם - זה גם איך שהם אוכלים. משלב מסוים הם לומדים להשתמש באצבעותיהם כדי להצביע ולתפוס, למצוא דרכים לתקשר את העדפותיהם ולעסוק בכל חמשת החושים כדי להבין איך מה שהם אוכלים היום שונה ממה שהם אכלו אתמול. התפקיד של ההורים הוא לעודד את החיפושים ולעזור להם לחקור דברים חדשים - ואחד מהם הוא מזון. כדי לעשות זאת, חשבו על הארוחה כעל זמן משחק.